VAELTAMASSA TRAMUNTANALLA

Nyt taas vähän lisää kuvia meidän Mallorcan reissulta. Lähdettiin aamulla kohti valldemosan kylää, josta vaellusreissumme oli tarkoitus alkaa. Valldemosa oli melko pieni kylä, josta pääsi kiipeämään useampaakin eri reittiä Tramuntanalle.

Kävimme perille saavuttuamme turisti-infosta hakemassa kartan. Kartta tosin ei ollut kovin hääppöinen, sillä siitä oli kaikki muu paitsi tuleva vaellusreittimme jätetty pois. Suunnitelmissa oli siis Kiivetä Tramuntanalle ja laskeutua sen toista puolta Deiaan, josta pääsisimme taas bussilla takaisin Palmaan. Reitit olivat niin kartalla kuin maastossakin paikoitellen hyvin epäselviä ja lopulta kävelimme risteyksen, joka olisi vienyt meidät Deiaan ohi. Näin ollen päädyttiin kiertämään joku 5 kilometria pidempi reitti, kuin olimme suunnitelleet ja päädyimme takaisin Valldemosaan.

Kiipesimme vuorenrinnettä vuorotellen ylös ja taas laskeuduttiin vähän alaspäin. Kiivetessä pysähdyimme vähän väliä ihailemaan ympärillämme avautuvia maisemia. Näimme kkylän, josta lähdimme, vain pienenä kaukaisuudessa ja sen takana kohosivat taas uudet vuoret. Mitä ylemmäs pääsimme, sitä uskomattomammilta maisemat näyttivät. Korkeimmillaan olimme kilometrin korkeudessa. Kyllä sinne sai myös kiivetäkin, sillä maasto oli todella kivikkoista eikä kulku ollut todellakaan helpoimmasta päästä. Kuitenkaan kiipeäminen ei haitannut yhtään, kun ympärillä olevat maisemat olivat niin uskomattomat. Ja olihan se muutenkin kiva päästä kiipeilemään.

Loppumatkasta huomasi, että jalkoja alkoi jo painaa ja viimeiset kilometrit eivät kulkeneet enää yhtä joutuisasti. Lopulta kun saavuimme takaisin Valldemosaan, menimme lähimpään kahvilaan ostamaan gelatoa. Jäätelö maistui vielä tavallistakin paremmalle koko päivän vaeltamisen jälkeen.