PEURANPOLULLA

Työt loppu tältä kesää ja lähdettiin melkein samantien Pohjanmaalle viikoksi. Oli kivaa nähdä perhettä ja ottaa vain rennosti. Kun pääsee perille, se tunnelma on aivan erilainen kuin esimerkiksi Helsingissä. Ei kuulu enää samalla tavalla autojen kohinaa ja kaikilla ei ole enää kiire jonnekkin. Tai meillä ei ainakaan ollut. Vaikka viikkoon mahtuikin vaikka mitä aktiviteettia, oli se silti jotenkin tosi kivaa ja rentouttavaa. Saunottiin joka päivä, käytiin uimassa ja soutelemassa, pelattiin lautapelejä, vietettiin aikaa mun perheen kanssa ja yksi päivä vietettiin retkeillen Peuran polulla.

Peuran polku on 115km mittainen retkeilyreitti, mutta me käytiin patikoimassa siitä vain ihan pieni osa. Maasto oli välistä todella kivikkoista ja väliin taas suot ympäröivät pitkospuut, joilla käveltiin. Mustikkaa löytyi tosi paljon ja näitä herkkuja tulikin syötyä ihan kieli sinisenä. Kun maasto oli niin epätasaista oli siellä käveleminen huomattavasti rankempaa kuin tasaisella maalla. Melkein koko ajan ympärillä näkyi järviä ja näitä kauniita maisemia olikin kiva ihailla reitin varrella.

Välillä pysähdytiin retkeilymajalle ja tehtiin tulet nuotiopaikalle. Pidettiin pieni hengähdystauko eväitä syöden. Miten voikaan eväät maistua niin hyvältä keskellä metsää?

Lopuksi mentiin vielä yhdelle retkeilymajalle, jossa on metsähallituksen ylläpitämä sauna. Saunan saa lämmittää kuka vain ja saunoa siellä. Olikin kiva patikoinnin jälkeen ensin syödä nuotiolla paistettuja eväitä ja sen jälkeen mennä saunaan. Saunassa sai hyvät löylyt ja välissä kävin parikin kertaa uimassa. Muut eivät uskaltautuneet järveen, oli kuulemma liian kylmää vettä. Koko päivä menikin ulkoillessa sekä saunoessa metsän keskellä ja oltiinkin takaisin kotona vasta iltasella.

Seuraavaksi suunnataankin viikoksi Roomaan vielä ennen kuin on aika palata takaisin yliopistolle. Seuraavan kerran palaankin varmaan reissun jälkeen Rooman kuulumisten kanssa. 🙂