ROADTRIP OSA 1

Kauniainen – Turku – Ahvenanmaa – Uusikaupunki – Vaasa – Kalajoki

Vietettiin kaksi viikkoa lomaa kiertäen ympäri Suomea aina Kauniaisista Kilpisjärvelle saakka. Vaikka reissua suunniteltaessa kaksi viikkoa kuulosti pitkältä, mutta yllättävän nopeasti se kuitenkin kului ja emme ehtineet pysähtyä niin monessa paikassa kuin olisimme ehkä halunneet, mutta jäipähän nähtävää vielä myöhemmällekin. Ajattelin jakaa reissun kahteen osaan, jotta tästä postauksesta ei tulisi liian pitkä. Tässä siis ensimmäinen viikko!

Turku

Reissu alkoi maantaina, kun suuntasimme kohti Turkua. Turussa oli tarkoitus viettää yksi yö, jotta olisimme aamulla valmiina, kun Ahvenanmaan lautta lähtisi jo kello kahdeksan. Oli kiva aloittaa loma rennosti kierrellen Turkua, syöden hyvää ruokaa ja kävellen pitkin Aurajoen rantaa. Heti ensimmäisenä lomapäivänä sää oli onneksi meidän puolella ja saimme nauttia auringosta. Olimme varanneet tosi symppiksen airbnb-asunnon, joka oli lähellä satamaa.

Maarianhamina

Seuraavana aamuna suuntasimme kohti Ahvenanmaata. Olin yllättynyt kuinka kauan matka kesti, mutta lopulta pääsimme perille! Oli hyvä, että olimme autolla liikenteessä, sillä muuten liikkuminen Ahvenanmaalla olisi ollut huomattavasti vaikeampaa, emmekä olisi ehtineet nähdä yhtä paljon kuin nyt! Mielestäni kolme yötä oli aika hyvä aika, sillä siinä ajassa ehti hyvin kiertää saarta ja nähdä paljon uusia maisemia. Ahvananmaalla oli erilaista se, että siellä oli tosi paljon eläimiä sekä omenatarhoja. Vähän väliä jompi kumpi tuli vastaan.

Yövyimme airbnb:n kautta varatussa mökissä, joka oli isäntäperheen pihalla. Paikka oli todella kaunis ja heillä oli useita eläimiä, joita sai silitellä ohimennessä. Mökki oli Saltvikissa todella rauhallisella alueella, jossa ei juuri näkynyt muita ihmisiä, vain meri vähän matkan päässä ja peltoja ympärillä. Ensimmäisenä iltana kävimme kävelyllä majapaikkamme lähimaastossa. Oli todella kaunis ilta, kun aurinko värjäsi pellot kultaisiksi ja valo kimmelsi merenpinnalla

Onneksi meillä oli auto mukana Ahvenanmalla, sillä julkisilla tai kävellen liikkuessa meillä olisi varmasti jäänyt paljon näkemättä. Yhtenä päivänä kävimme luontopolulla Nåtön pähkinäpensaslehdossa. Paikka oli todella rauhallinen ja emme nähneet juuri ketään muita matkan varrella. Mielestäni oli hauskaa, että polku alkoi siitä, että menimme sisään aitaukseen. Myöhemmin selvisikin, että aitaus oli lehmiä varten, jotka kuljeskelivat pähkinäpensaslehdon alueella. Päivä oli todella kaunis ja lämmin ja pulahdinkin meressä matkan varrella.

Kastelholman linna ei ollut mitenkään hirveän suuri, mutta ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka! Linnan lähellä oli myös lampaita ja nurmikenttiä vanhoine rakennuksineen, joita oli kiva käydä tutkimassa linnassa vierailun jälkeen. Istahdimme linnan vieressä sijaitsevan ravintolan terassille drinkeille linnassa kiertelyn jälkeen. Matkalla Kasteholman linnaan voi poiketa myös Taffelin tehtaalla, sillä tehdas sijaitsee samalla suunnalla linnan kanssa.

Eckerö

Iltapäivän retki Eckeröön. Kauniita venevajoja, kallioita ja merta. Eckerö oli huomattavasti rauhallisempi kuin vaikka Maarianhamina ja ilmeisesti iso osa matkailijoista ei sinne eksykään, joten oli kivaa, kun sai rauhassa kävellä kallioilla ja ihailla maisemia.

Rauma

Ahvenanmaalta tullessa olimme vasta illalla Uudessakaupungissa ja kävimme siellä oikeastaan ainoastaan nukkumassa ja aamulla jatkoimme matkaa. Ennen Vaasaa pysähdyimme matkalla Raumalla ja Porissa. Mielestäni matkassa yksi kivoimmista asioista oli, ettei meillä ollut kiire minnekään ja voitiin pysähtyä ainakun siltä tuntui tai vastaan tuli jotain kiinnostavaa.

Yyteri
Merenkurkku, Vaasa

Vaasassa vietimme vain yhden yön, mutta ennen kuin suuntasimme kohti Kalajokea kävimme tutustumassa Merenkurkkuun Suomen ainoaan maailmaperintökohteeseen. Kuvan vasemmassa reunassa näkyy torni, johon kiipesimme ihailemaan maisemia.

Saltvik

Seuraavalla viikolla matka jatkuu kohti lappia! 🙂